نظریه شماره ۷/۱۸۲۵ مورخ ۱۳۸۴/۰۳/۲۲

 

«شورای شهر صلاحیت تخفیف جرائم صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ را ندارد. آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر تخریب بنا لازم الاجراء بوده و موجبی جهت تأخیر در اجرا نیست. »

سؤال:

۱- آیا شهرداریها با مجوز شوراهای اسلامی شهر می توانند تخفیفاتی را در جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ به شرط پرداخت وضع نمایند تا امکان وصول جرائم مذکور فراهم گردد و یا خیر (به عنوان مثال جرائم ساختمانی آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ تا سال ۱۳۸۰ با بیست درصد یا سی درصد تخفیف اخذ شود.)

۲- شهرداری ها به غیر از اجرای رای تخریب که عملاً غیرممکن است چه اقدام دیگری در جهت وصول جرایم ماده صد مالکین مسکونی میتوانند انجام دهند؟

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائيه

1- تخفیف جریمه تخلفات ساختمانی در حدی که قانون مقرر داشته در صلاحیت کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری است که این تخفیف باید حین صدور رآی منظور شود (که جریمه تخلف نباید از حداقل یک دوم کمتر و از سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان در هر مترمربع بنای اضافی بیشتر باشد موضوع قسمت اخیر تبصره ۲ ماده ۱۰۰) بنابراین شورای شهر قانوناً مجاز نیست که میزان جریمه مذکور در رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را تخفیف دهد.

2- رای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مبنی بر تخریب بنا قطعی و لازم الاجراء است و موجبی جهت تأخیر اجرای آن نیست مگر اینکه قبل از تخریب، دیوان عدالت اداری رأی صادره را فسخ نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست