اعتراض به اقدامات تامین اجتماعی مبنی بر کسر 2% حق بیمه درمانی ایثارگران به شرح متن دادخواست

توضیح:

در برخی موارد فردی که بازنشسته بوده از تامین اجتماعی مستمری دریافت می نماید، صندوق تامین اجتماعی به استناد ماده 89 قانون تامین اجتماعی دو درصد حق بیمه بابت هزینه های درمانی کسر می نماید. فرد مذکور چنانچه از ایثارگران عزیز باشد، این اقدام تامین اجتماعی برخلاف قانون بوده و می تواند با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری احقاق حق نماید. ماده 89 قانون تامین اجتماعی چنین اشعار می دارد: “افرادی که به موجب قوانین سابق بیمه های اجتماعی یا به موجب این قانون بازنشسته و یا از کار افتاده شده یا می شوند و افراد بلافصل خانواده آنها همچنین افرادی که مستمری بازماندگان دریافت می دارند با پرداخت دودرصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی مذکور در بندهای الف و ب ماده 3 این قانون توسط سازمان تامین از خدمات درمانی برخوردار خواهند شد…”

اقدام تامین اجتماعی به کسر دودرصد طبق ماده 89 قانون تامین اجتماعی، از افراد ایثارگر بر خلاف بند (ب) ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ج) ماده 37 قانون برنامه سوم توسعه می باشد. لذا طرح دعوی در دیوان صائب بوده و به نتیجه خواهد رسید.

نمونه دادخواست:

شاکی:

طرف شکایت: اداره کل تامین اجتماعی استان…

موضوع شکایت: اعتراض به اقدامات تامین اجتماعی به کسر 2 درصد حق بیمه بر خلاف ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه- الزام به استرداد کسورات مذکور

شرح دادخواست:

احتراما اینجانب شاکی فوق الذکر خاطر حضرتعالی معروض می دارم که به دلالت تصویر کارت جانبازی، جانباز 30 درصد بوده و در تاریخ ……. به افتخار بازنشستگی نائل گشته ام. تامین اجتماعی هر ماه مبلغی را تحت عنوان دو درصد ماده 89 قانون تامین اجتماعی که در فیش حقوقی پیوست دادخواست نیز مشهود است، از مستمری اینجانب کسر می نماید. از آنجا که بند ج ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه چنین اشعار داشته: “صد درصد هزینه های درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه اجرایی و صددرصد هزینه های درمانی ایثارگران غیر شاغل و افراد تحت تکفل آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است” و مقنن جانبازان را از پرداخت صددرصد هزینه های درمانی خود و افراد تحت تکفل معاف نموده است و همچنین دولت مکلف است اعتبار لازم را برای اجرای آن قانون هر ساله در بودجه سنواتی پیش بینی نماید و در اختیار دستگاهها و صندوقهای بازنشستگی و بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد، با التفات به لازم الاجرا بودن قانون و نظر به اینکه قانون برنامه پنجم به مدت یکسال تا سال 96 نیز تمدید شده و کسر حق بیمه اینجانب در تغایر و تخالف آشکار با بند ج ماده 37 قانون برنامه سوم توسعه و بند (ب) ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه و استفساریه مصوب 1392 آن است، بناء علیهذا مستندا به ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تقاضای صدور حکم به ورود شکایت مورد امتنان است.

12 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • با سلام-سوالی داشتم آیا رزمندگان دوران دفاع مقدس هم جزو ایثارگران محسوب شده و میتوانند به این اقدام سازمان در دیوان عدالت اداری شکایت کنند؟با سپاس

    پاسخ
  • سیما حصاری
    جولای 29, 2018 7:57 ق.ظ

    باسلام اینجانب یکماه است بازنشسته شدم 53 سال دارم من نه باردار خواهم شد نه دلممیخواد 2 در صد کسر بشه سالها حق بیمه دادمنمیفهمم این دودرصد به چه درد من میخورد کس یهست توضیح بدهد که در قبالش چه دریافت میکنم مگه دفترچه در موقع درمان بدرد نمیخوره یاخدمتی اضافه میدهند اینقد رسخت مینویسند کهنمیفهمم لطفا یکی برامتوضیح بده منتهی نه کتابی . بگه ایندو درصد چه بمن میدهند اگه خدمات درمانی است مگه با دفترچه نباید بمن بدهند

    پاسخ
    • باسلام
      دو درصد کسر حق بیمه شامل تمامی افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است.در صورتی که از ایثارگران باشید آن دو درصد نباید کسر شود و اگر از ایثارگران نباشید کماکان آن دو درصد کسر می گردد و راهی برای جلوگیری از آن نیست.

      پاسخ
  • باسلام و عرض خدا قوت خدا خیرتان بدهد از طرف خودم و خانواده ام از شما ممنونم

    پاسخ
  • آیا دارندگان کارت ایثار نظام وظیفه ارتش که مدت جبهه اشان گواهی شده معاف از 2% میگردند

    پاسخ
  • این عمل ناپسند سازمان تامین اجتماعی اجحاف آشکار از مستمری بگیرانی است که حداقل مبلغ برای گذران زندگی را که نتیجه سالها زحمت و تلاش آن هاست از این سازمان دریافت می کنند.

    پاسخ
    • مدیر سایت
      آوریل 30, 2021 7:52 ب.ظ

      سلام برشما به هرحال درمقابل اجحاف وتضییع حق میبایست ایستادگی وازطرق مجاری قانونی اقدام نمود. اساس فلسفه تشکیل دیوان عدالت اداری به همین جهت است.

      پاسخ
  • با عرض ادب و سلام
    آیا جانبازان حتمآ باید در دیوان عدالت اداری برای احقاق حق طرح دعوی نمایند و خود سازمان نمی تواند در این خصوص حق را ادا نماید ؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      آوریل 30, 2021 7:48 ب.ظ

      سلام برشما خیرسازمان اختیاری درطرح دعوی دردیوان عدالت اداری راندارد مضافا اینکه مطابق اصل 170 قانون اساسی دیوان مرجع رسیدگی به شکایات مردم علیه ارگانهاست و ارگان یاسازمانی درمقام شاکی نمیتواند دعوی مطرح نماید مگر در یک مورد که درآن خصوص نیز رای وحدت رویه دیوان عالی کشور وجود دارد.به هرحال ایثارگران محترم جهت احقاق حق ناگزیربه طرح شکایت دردیوان عدالت هستند

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست